علوم کامپیوتر

بحث و تبادل نظر در مورد علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر

بحث و تبادل نظر در مورد علوم کامپیوتر

هوش جمعی (Swarm Intelligence)

یکی از شاخه های هوش مصنوعی به نام "هوش جمعی" هم اکنون برای حل بسیاری از مسائل بهنیه سازی بکار می رود. هوش جمعی (Swarm Intelligence) مبتنی بر رفتارهای جمعی در سامانه‌های نامتمرکز و خودسامانده بنیان شده است. این سامانه‌ها معمولاً از جمعیتی از کنشگران ساده تشکیل شده است که بطور محلی با یکدیگر و با محیط خود در تعامل هستند. با وجود اینکه معمولاً هیچ کنترل تمرکزیافته‌ای، چگونگی رفتار کنش‌گران را به آنها تحمیل نمی‌کند، تعاملات محلی آنها به پیدایش رفتاری عمومی می‌انجامد. مثال‌هایی از چنین سیستم‌های را می‌توان در طبیعت مشاهده کرد؛ گروههای مورچه‌ها، دستهٔ پرندگان، گله‌های حیوانات، تجمعات باکتری‌ها و دسته‌های ماهی‌ها.

تکنیک های مبتنی بر هوش جمعی می توانند در بسیاری از کاربردها استفاده شوند، ارتش دولت ایالات متحده آمریکا در حال تحقیق بر روی تکنیک های هوش جمعی برای کنترل وسیله های بدون سرنشین می باشد. آژانس فضایی اروپا در حال فکر کردن در مورد یک گروههای مداری (orbital swarm) برای خود اجتماعی کردن سیستم ها است. ناسا NASA سازمان فضایی آمریکا در حال تحقیق است تا بتواند از تکنولوژی هوش جمعی برای نقشه برداری از سیاره ها استفاده کند. یک مقاله در سال 1992 توسط  M. Anthony Lewis و George A. Bekey  از امکان استفاده از هوش جمعی برای کنترل نانوروباتها داخل بدن برای از بین بردن تومورهای سرطانی بحث کرده است. هنرمندان سینما از تکنولوژی هوش جمعی به عنوان وسیله ای برای ایجاد سیستم های واکنشی پیچیده و یا شبیه سازی جمعیت های انبوه استفاده می کنند. "بازگشت بتمن" نخستین فیلمی بود از تکنولوژی هوش جمعی در آن استفاده شد.

نظرات 6 + ارسال نظر
دختر نارنج و ترنج یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:24 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

الان یه نظر براتون نوشتم که پیغام داد ثبت نشده، البته امیدوارم پیغام اشتباه باشه....

دختر نارنج و ترنج دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:34 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

دوست عزیز،‌خیلی ازتون ممنونم. اما خوب مثل این که اون نظر واقعا ثبت نشده. نوشته بودم که مطلبتون خیلی جالب بود، ‌دوست داشتم یه کم ریزتر بدونم که مثلا ناسا چجوری ممکنه از این تکنیک ها استفاده کنه... یا به عنوان مثال هرکدوم از اون مواردی که ذکر کردید. البته اگه ممکنه... خیلی دوست دارم بیشتر بدونم و مطالبتونو دنبال می کنم. پیروز و پاینده باشید...

من هم ازشما ممنونم و خوشحال شدم که به این موضوعات علاقه مند هستین. برای جواب شما فعلا همین رو میتونم بگم که این تکنولوژی جدیده و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به صورت تئوری مطرح شد. و کاربردهای اون روز به روز بیشتر میشه.
ناسا با استفاده الگوهای پردازش تصویر که جدیدا با این الگوریتم ها (الگوریتمهای هوش جمعی) به وجود آمده اند توانسته تصاویر را با دقت بیشتری پردازش کنه و اطلاعات تازه ای از اونها استخراج کنه. جزئیات این تحقیق بنا به دلایل امنیتی منتشر نمیشه.
در آینده بیشتر در مورد اصول و تئوری این تکنولو‍ژی حرف خواهم زد.
موفق و پیروز باشین.

دختر نارنج و ترنج سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:47 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

دوباره سلام و یه خداقوت دیگه، اول یه چیزی بگم؟ شما اسم منو توی وبلاگتون درست ننوشتید. البته من خیلی متعصب نیستم، اگه زحمتی نیست درستش کنید ممنون می شم. دوم این که رشته تحصیلی دبیرستانم ریاضی بوده و دانشگاه هم نرفتم.. از پاسختون هم خیلی خیلی ممنونم. منتظر ادامه مطالبتون هستم و باز هم متشکرم. سبز و پاینده باشید.

دختر نارنج و ترنج چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:46 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

سلام، ممنونم ازتون....

دختر نارنج و ترنج سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 04:56 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

پسر بی ترنج و بی وبلاگ چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1398 ساعت 11:06 ب.ظ

اطلاعات جالبی بود . احسنت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد